Co to jest Integracja Sensoryczna?
Twórcą Integracji Sensorycznej (ang. Sensory Integration, SI) była amerykańska psycholog i terapeutka zajęciowa dr Anna Jean Ayres. Dr Ayres całe życie poświęciła na obserwację i badanie przyczyn zaburzeń Integracji Sensorycznej oraz sposobów radzenia sobie z problemami.
Terminem Integracja Sensoryczna określamy procesy przetwarzania bodźców płynących z układów zmysłowych (np: wzroku, słuchu, dotyku, smaku, układu przedsionkowego odpowiedzialnego m. in. za równowagę czy układu proprioceptywnego odbierającego bodźce z pracy stawów i mięśni.
Odpowiednie przetwarzanie bodźców przez mózg gwarantuje adekwatne reakcje organizmu oraz daje szansę na prawidłowy rozwój emocjonalny i poznawczy.
Procesy Integracji Sensorycznej zaczynają się we wczesnej fazie życia płodowego i najintensywniej przebiegają do zakończenia wieku przedszkolnego.
Objawy zaburzeń procesów SI
Typowych objawów wskazujących na zaburzenia procesów SI jest wiele i nie muszą wszystkie występować u jednej osoby. Jeśli z poniższej listy kilka zachowań pasuję do Twojego dziecka rozważ konsultacje u terapeuty SI.
- reaguje na dotyk agresją lub wycofywaniem się
- dziecko nie lubi nowych faktur
- nie lubi lekkiego dotyku a toleruje mocny
- nie lubi mycia twarzy i zębów, obcinania paznokci, czesania itp.
- ma lęk wysokości, nie lubi karuzeli itp.
- nie lubi zatłoczonych miejsc
- niezbyt chętnie ryzykuje, nie lubi nowości
- je tylko wybrane potrawy, ma dużą wrażliwość na zapachy
- często jest nadmiernie pobudzone
- łatwo się rozprasza
- sprawia mu trudność zapinanie guzików, wycinanie, pisanie itp.
- często potyka się lub przewraca
- nie reaguje na ból
- lubi często i mocno dotykać inne osoby
- lubi niebezpieczne zabawy takie jak wspinanie się wysoko
- lubi długo się huśtać lub kręcić i nie odczuwa w tym czasie dyskomfortu
- lubi głośne dźwięki (np. telewizor)
- ma opóźnioną mowę lub trudności z wymową
- niezbyt dobrze radzi sobie z takimi czynnościami jak łapanie i kopanie piłki
- nie potrafi naśladować ruchów
- ma problemy z utrzymaniem równowagi
- lubi bawić się stale w te same zabawy
- preferuje zabawy nie wymagające ruchu np. puzzle, telewizja, czytanie książek
Grupy ryzyka
Grupy dzieci kwalifikujące się do wczesnej profilaktyki to
- wcześniaki
- dzieci urodzone przez cesarskie cięcie
- dzieci niedotlenione w trakcie porodu
Terapia Integracji Sensorycznej
Przebieg sesji
Integracja Sensoryczna to terapia atrakcyjna dla dzieci. W trakcie sesji dziecko wykonuje zabawy, które stymulują układ nerwowy. Wszystkie zabawy mają swój cel i są wykonywane w odpowiedniej kolejności. W trakcie terapii używa się wielu specjalistycznych sprzętów charakterystycznych dla metody SI. Są nimi na przykład hamak terapeutyczny, huśtawka terapeutyczna, piłki, trapezy, platformy i szereg innych przyrządów. W terapii stosuje się również pomoce pomagające stymulować układ dotykowy, usprawniać dłonie czy aparat mowy. Często również stosuje się pomoce obciążeniowe.
Czas trwania terapii
Zazwyczaj terapia trwa około roku. Zdarza się jednak, że do osiągnięcia optymalnego efektu potrzeba nawet dwóch lat pracy z dzieckiem. Często po kilu miesiącach regularnej terapii można zaobserwować wyraźną poprawę w funkcjonowaniu pacjenta.
Ilość sesji w tygodniu
Optymalna ilość spotkań to 1-2 sesje w tygodniu. Jest to wystarczający czas by osiągnąć dobre wyniki. Bardzo ważnym czynnikiem jest regularność terapii. Bez systematycznego stymulowania układu nerwowego efekty terapii będą zdecydowanie słabsze.
Ograniczenia wiekowe
Brak jakichkolwiek przeciwwskazań do podjęcia terapii bez względu na wiek. Najczęściej pacjentami gabinetów są dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jednak gdy zachodzi potrzeba terapią można objąć zarówno niemowlęta jak i starsze dzieci a nawet dorosłych.