Integracja odruchów niemowlęcych

Odruchy niemowlęce to zestaw typowych mimowolnych ruchów i reakcji organizmu pojawiających się na poszczególnych etapach rozwoju człowieka. Odruchy są niezbędne do przetrwania (np. odruch ssania). Pojawiają się we wczesnej fazie życia płodowego i integrują się wraz z rozwojem układu nerwowego.

 

Niezintegrowane wraz z rozwojem układu nerwowego odruchy stają się źródłem zaburzeń, osłabiają strukturalnie układ nerwowy i w konsekwencji są przyczyną problemów związanych z wyższymi procesami nerwowymi. Przetrwałe w różnym stopniu odruchy mogą powodować takie dolegliwości jak trudności w nauce, problemy z zachowaniem i emocjonalne czy problemy sensoryczno-motoryczne.

 

Znane są również przypadki gdy prawidłowo zintegrowane odruchy zostają ponownie włączone pod wpływem silnych przeżyć czy traumatycznych doznań. W skrajnych przypadkach są to np. tiki nerwowe.

 

Terapia integracji odruchów to zestaw odpowiednich ćwiczeń izometrycznych, sekwencji uruchamiających odpowiednie partie mięśni oraz masaż wykonywane wspólnie z terapeutą w celu stymulowania odpowiednich części mózgu.

Typowe problemy związane z niezintegrowanymi odruchami:

Trudności w nauce:
  • podpieranie głowy ręką (np. w trakcie pisania)
  • zakrywanie oka ręką lub włosami
  • pokładanie się na ławce
  • w trakcie pisania ciało jest odchylone w tył a ręka wyciągnięta do przoru
  • siedzenie na ugiętej nodze podczas pisania
  • nieustalona lateralizacja powyżej 8 roku życia
  • przestawianie liter lub cyfr powyżej 8 roku życia
  • liczne błędy w trakcie przepisywania
  • powolne przepisywanie z tablicy
  • nieprawidłowe trzymanie długopisu
  • trudności z pisaniem
  • nieczytelne pismo
  • kłopoty z czytaniem
  • obniżona koordynacja wzrokowo-ruchowa
Zachowanie w domu i szkole:
  • choroba lokomocyjna
  • skłonność do rozproszeń
  • brak możliwości powstrzymania się od wydawania odgłosów, mówienia, poruszania się
  • zaburzenia artykulacji
  • opóźniony rozwój mowy
  • trudności w nauce pływania
  • problemy z odczytywaniem godzin na zegarku wskazówkowym
  • skłonność do pogrążania się w rozmyślaniach, wyłączanie się
  • obniżona sprawność fizyczna
  • problemy z nauką jazdy na rowerze
  • dziecko nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji
  • trudności z łapaniem piłki
  • jedzenie w sposób niechlujny
  • tendencja do „rozsiadania się”  (głowa odchylona w tył, nogi wyciągnięte do przodu)